Kalifornský úrad pre motorové vozidlá obviňuje spoločnosť Tesla Inc. z nepravdivej reklamy na možnosti jej samojazdiacej technológie.

Dve sťažnosti podané 28. júla ukazujú, že úrad pre motorové vozidlá sa snaží zmeniť spôsob, akým Tesla propaguje svoje funkcie Autopilot a Plne samojazdiace vozidlo, inak riskuje pozastavenie alebo odobratie výrobnej licencie.

"Odporca urobil alebo rozšíril vyhlásenia, ktoré sú nepravdivé alebo zavádzajúce a nezakladajú sa na faktoch," uvádza sa v sťažnostiach, o ktorých ako prvý informoval denník Los Angeles Times a ktoré boli podané na štátny Úrad pre správne konanie (OAH).

Tesla má 15 dní na odpoveď podaním "oznámenia o obhajobe". Spoločnosť, ktorá už nemá tlačové oddelenie, v piatok neodpovedala na žiadosť o komentár.

Po tom, ako Tesla odpovie na sťažnosť, by sa podľa DMV mohla vec dostať na pojednávanie pred OAH, v ktorom by rozhodol správny sudca. Ak by spoločnosť Tesla s rozhodnutím nesúhlasila, mohla by sa odvolať na najvyššom súde. Alebo by sa spoločnosť mohla s DMV dohodnúť na urovnaní.

"DMV sa snaží od spoločnosti Tesla požadovať, aby poskytovala presnejšie termíny a popisy a viac a lepšie vzdelávala spotrebiteľov o možnostiach a obmedzeniach výrobku," povedala v piatok pre MarketWatch hovorkyňa DMV.

V sťažnostiach DMV uvádza najmenej päť dátumov od mája do júla, počas ktorých spoločnosť Tesla na svojej webovej stránke používala vety ako "Systém je navrhnutý tak, aby dokázal uskutočniť cesty na krátke a dlhé vzdialenosti bez toho, aby osoba na sedadle vodiča musela konať." Táto veta a ďalšie vety uvedené v sťažnosti zostávajú na stránke Autopilot na webovej stránke spoločnosti.

"Tieto označenia a opisy "Autopilot" a "Full Self-Driving Capability" predstavujú, že vozidlá vybavené funkciami ADAS budú fungovať ako autonómne vozidlo, ale vozidlá vybavené týmito funkciami ADAS v čase týchto reklám nemohli a ani teraz nemôžu fungovať ako autonómne vozidlá," uvádza ďalej DMV. ADAS je skratka pre pokročilý asistenčný systém vodiča.

Sťažnosti upozorňujú, že Tesla do reklamy zahrnula aj vyhlásenie o tom, že jej vozidlá si vyžadujú aktívny dohľad vodiča a nie sú autonómne, ale že to "porušenie zákona neodstraňuje".

Marketing spoločnosti Tesla týkajúci sa jej asistenčných systémov vodiča je už dlho kontroverzný. Pred niekoľkými rokmi časopis Consumer Reports vyzval spoločnosť Tesla, aby zmenila názov Autopilot, pretože podľa neho vzbudzuje vo vodičoch falošný pocit bezpečia. Pred tromi rokmi Inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (Insurance Institute for Highway Safety) zverejnil štúdiu, ktorá ukázala, že ľudia preceňujú schopnosti systému Autopilot spoločnosti Tesla.

V júni Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (National Highway Traffic Safety Administration) prvýkrát zverejnil údaje, podľa ktorých sa vozidlá Tesla dostali na prvé miesto v zozname nehôd súvisiacich s technológiou asistenta vodiča, pričom pri niektorých z nich došlo k úmrtiam.

Zdroje: marketwatch.com, Unsplash.com