Spoločnosť Meta, ktorá bola predtým známa ako Facebook, by sa mala začať sústrediť na to, aby sa Facebook opäť stal Facebookom.
V priebehu uplynulého roka sa generálny riaditeľ Mark Zuckerberg zameral na svoj vášnivý projekt: metaverse. Je to hmlistý pojem, ktorý môže opisovať viacero vecí, ale v najširšom zmysle ide o myšlienku, že ľudia sa spájajú skôr prostredníctvom virtuálnych svetov než na tradičných sociálnych sieťach.
Ale ako som nedávno napísal, veľký obrat spoločnosti Meta do metaversa bol katastrofou, ktorá sa prejavila iba priemerným zážitkom, čoraz drahšími náhlavnými súpravami a poklesom jej akcií o viac ako 60 % v tomto roku.
Zuckerberg by to mal radšej zmierniť a uprednostniť posilnenie hlavných aplikácií svojej spoločnosti, Facebooku, Instagramu a WhatsAppu, ktoré boli značne zanedbané, zatiaľ čo Meta naliala 15 miliárd dolárov do svojho projektu metaversa.
Voči potenciálnej recesii by Meta mala zvýšiť angažovanosť a príjmy z týchto aplikácií, ktoré majú miliardy používateľov na celom svete. Medzitým má Horizon Worlds, hlavná aplikácia metaversa spoločnosti Meta, len 200 000 aktívnych používateľov mesačne, uviedol nedávno denník The Wall Street Journal.
Aj keď Instagram v poslednom čase čelí protivetru, stále je korunným klenotom spoločnosti Meta. Udržanie spokojnosti používateľov aplikácie a načrtnutie plánu pre ňu v nasledujúcich rokoch by malo byť prioritou spoločnosti č. 1. Spoločnosť Meta vo svojich výsledkoch za 2. štvrťrok uviedla, že počet používateľov aplikácie Reels rastie a tvorí 20 % času, ktorý ľudia trávia na Instagrame.
Na miesto toho, aby spoločnosť Meta hnevala používateľov snahou urobiť z Instagramu skôr klon TikToku, mala by svoj čas a energiu venovať tomu, aby čo najviac speňažila toto používanie bez toho, aby ľudí odradila.
Takisto by sa mala snažiť urobiť to isté s aplikáciou WhatsApp, najpopulárnejšou komunikačnou aplikáciou na svete. Táto platforma neobsahuje reklamy v snahe zachovať si svoju identitu predovšetkým ako používateľsky prívetivej služby. Meta však sľúbila, že jej popularitu využije aj inými spôsobmi na zvýšenie príjmov, vrátane platených funkcií.
Miesto toho, aby sa Meta zamerala na svoje osvedčené aplikácie, investuje miliardy dolárov do nápadu, ktorý sa možno vráti až o päť či desať rokov.
Ak sa takáto stávka nechá bez kontroly, hrozí, že si odcudzí investorov - a zamestnancov - a zároveň bude čeliť nepokojným ekonomickým vodám.
Zuckerberg nám ukáže svoje vysvedčenie koncom tohto týždňa
Meta oznámi svoje výsledky za 3. štvrťrok budúci týždeň a Wall Street sa už zľakla. Analytik Neil Campling označil nedávnu Zuckerbergovu prezentáciu metavýnosov za "zúfalú" a povedal, že "niet divu, že investori sú zúfalí."
Investičná spoločnosť Bernstein v nedávnom komentári označila tento štvrťrok za "rozhodujúci alebo zlomový" a uviedla, že čísla angažovanosti budú pre spoločnosť v tomto štvrťroku "rozhodujúce".
"Domnievame sa, že ak spoločnosť Meta neposkytne v rámci hovoru dodatočné informácie naznačujúce, že súhrnná angažovanosť v celej rodine aplikácií je stabilná, medvedí argument bude len hlasnejší," napísali analytici Bernstein.
Analytici si myslia, že do konca roka a do roku 2023 je možný obrat, ak Meta okrem iného zvýši reklamné zaťaženie svojho videoproduktu podobného TikToku, Reels.
Tržby spoločnosti Meta v 2. štvrťroku klesli, čo sa stalo prvýkrát za desať rokov, čo je spoločnosť verejne obchodovaná. Zuckerberg z toho obvinil "ekonomický pokles", ktorý ovplyvnil obchod s digitálnou reklamou.
Kľúčovou súčasťou problému bola spoločnosť Apple. Minulý rok technologický gigant zaviedol v systéme iOS zmenu ochrany osobných údajov, ktorá sa používateľov pýtala, či chcú odmietnuť sledovanie v aplikáciách iných spoločností. Meta vtedy reagovala slovami, že inzerenti "môžu zaznamenať celkové zníženie výkonu reklamy a personalizácie a zvýšenie nákladov na akciu."
V snahe uniknúť scenáru budúcnosti, v ktorom je Apple dominantnou silou, ktorá môže jediným softvérovým úderom zabrzdiť jeho podnikanie, sa Zuckerberg snaží vymyslieť ďalšiu platformu budúcnosti.
Ale zriedkakedy sú to práve etablovaní hráči, ktorí vytvoria ďalšiu veľkú platformu, a preto Zuckerbergova vízia metaversa znie ako vhodnejšie riešenie pre startup podporovaný rizikovým kapitálom než ako celopodnikový pokrik.
Apple tiež skúma budúce platformy, ale oveľa tichšie ako Meta (jeho vlastný VR headset sa údajne objaví čoskoro). Spoločnosť však za to nebola potrestaná Wall Street, pretože sa stále laserovo sústreďuje na rast svojich hlavných obchodných odvetví - na rozdiel od spoločnosti Meta.
To však Zuckerbergovi nezabránilo, aby zo svojho presadzovania metaversa urobil súboj Meta vs. Apple, takže to zjavne zaberá miesto v hlave.
"Je to súťaž filozofií a nápadov, kde veria, že keď budú všetko robiť sami a úzko integrovať, vytvoria lepší spotrebiteľský zážitok," povedal Zuckerberg o stratégii spoločnosti Apple na tohtoročnom stretnutí so zamestnancami podľa portálu The Verge.
Ale možno by si mal Zuckerberg vziať príklad z knihy spoločnosti Apple, uprednostniť osvedčené dojnice, aby boli investori spokojní, a veci týkajúce sa metaversa odsunúť do garáže, kam patria projekty typu moonshot.
Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com