V posledných týždňoch sa v súvislosti so vstupom Marka Zuckerberga do metaversa objavuje čoraz viac varovných signálov.

Zuckerberg by sa mal zastaviť, zamyslieť a položiť si jednu dôležitú otázku:

Vedúci spoločnosti Meta minulý rok, keď zmenil názov spoločnosti z Facebooku, povedal, že metaverse bude "mainstream" do piatich až desiatich rokov. Budúcnosť jeho spoločnosti je však vystavená skúške práve tu a teraz, zatiaľ čo nákladné iniciatívy, zdá sa, vyvolávajú u verejnosti hlasné "meh".

Zuckerbergova vízia narazila v pomerne krátkom čase na vážne prekážky, ako nedávno informovali viaceré médiá vrátane The Wall Street Journal a The New York Times - a ekonomická neistota už prinútila Zuckerberga zmraziť prijímanie zamestnancov a prijať ďalšie opatrenia, ktoré vyvolali rozruch u zamestnancov.

Všetko toto obdobie Meta minula 15 miliárd dolárov na Zuckerbergov vášnivý projekt.

"Pre Zuckerberga a jeho tím je to naďalej riskantná stávka, pretože zatiaľ vsádzajú peniaze na budúcnosť, zatiaľ čo ich hlavný biznis má naďalej obrovské problémy," povedal minulý týždeň pre Insider technologický analytik spoločnosti Wedbush Securities Dan Ives.

Pre nezasvätených je metaverse koncept - alebo módne slovo, podľa toho, koho sa pýtate -, ktorý sa v poslednom roku presadil medzi technologickými a mediálnymi spoločnosťami ako ďalší krok vo virtuálnom prepojení.

Sám Zuckerberg ho nazval "nástupcom mobilného internetu". Na druhej strane, generálny riaditeľ spoločnosti Apple Tim Cook si nie je istý, či by väčšina ľudí vôbec dokázala definovať, čo to metaverse je.

Ale Zuckerberg je v tejto myšlienke úplne zaangažovaný, dokonca zmenil názov svojej spoločnosti, aby odrážal túto veľkú stávku. Vyzdvihol, že už existuje technológia, ktorá umožňuje spúšťať ľudí do virtuálnych svetov.

Tá zahŕňa náhlavnú súpravu Meta Quest 2, ktorá stojí 400 dolárov a dokáže používateľov zapojiť do virtuálnej reality spoločnosti Horizon Worlds. Celkový zážitok z pobytu v metaverse spoločnosti Meta je však zatiaľ nedostatočný - pre verejnosť, a dokonca aj pre ľudí v spoločnosti.

Meta minulý mesiac pozastavila zavádzanie nových funkcií pre Horizon, uviedol WSJ, kvôli sťažnostiam používateľov, ako napríklad nedostatok iných ľudí, s ktorými by mohli komunikovať, a obťažovanie.

Tu je len niekoľko usvedčujúcich údajov v článku WSJ, ktorý vychádza z interných dokumentov, ktoré získal:

Zvyšuje sa aj bariéra vstupu. John Carmack, konzultačný technický riaditeľ spoločnosti Meta pre virtuálnu realitu, nedávno priznal, že k zvýšeniu ceny náhlavnej súpravy Quest o 100 dolárov došlo preto, lebo bezplatné aplikácie, z ktorých má Meta malé príjmy z nákupov v aplikáciách, boli populárnejšie ako jej prémiové hry.

Metaverse experiment spoločnosti Meta teda nezačal práve sľubne. Dokonca aj zvučné oznámenia, ako napríklad nové virtuálne nohy Marka Zuckerberga, sa ukázali ako marketingové chmýry, ktoré ukazujú, čo chce spoločnosť vytvoriť, a nie ako skutočne fungujúca funkcia.

Podľa internej zápisnice, ktorú získal portál The Verge, je to také chaotické, že dokonca aj tím pracujúci na aplikácii Horizon metaverse ju takmer nepoužíva.

"Prečo nemáme produkt, ktorý sme vytvorili, tak radi, že ho používame stále," napísal podľa portálu The Verge viceprezident spoločnosti pre metaverse Vishal Shah v zápisnici. "Jednoduchá pravda je, že ak ho nemáme radi my, ako môžeme očakávať, že ho budú mať radi naši používatelia?"

Dobrá otázka!

Niekoľko ďalších dobrých otázok: Koľko varovných signálov ešte musí Zuckerberg vidieť? Ako dlho je príliš dlho na to, aby sa stále nalievali peniaze do snahy, ktorá má zatiaľ len málo hmatateľných výsledkov?

A nakoniec, v akom okamihu prehodnotíte poslanie?

Dúfajme, že skôr ako neskôr.

Zdroje: businessinsider.com, Unsplash.com